Friday, August 3, 2012

Min bakgrund

Finns massa bra tips om man läser på nätet om att sköta sin ekonomin och hur man gör det lättast eller snabbast och alternativ för olika mål. Oavsett så tycker jag det enda viktiga i det är att man börjar intressera sig för det. Har du koll och vet vad som händer med pengarna spelar det ingen större roll på hur du har koll på pengarna. Men kollen och medvetenheten är det viktiga.

Att följa andra bloggar och deras kamp är också inspirerande och får en både vilja skriva på sin egen story men även för att förbättra sin egen koll man kanske får nya perspektiv saker man ej tänkt på själv som man kan nyttja. Man lär sig också om eventuella hinder som kan uppstå. Och hur folk tacklar dem. Personligen tycker jag det säger väldigt mycket om en person, hur hen tacklar och hanterar utmaningar längs med livets väg.

Min story är inte kantad av lika många utmaningar och olycka som många av dem jag följer. Jag känner mig lyckligt lottad då jag i dagsläget har mer än jag behöver och stort sätt alla mina skulder är "lyx konsumtion". Men oavsett är det skulder och enligt mig har jag inte den friheten jag skulle vilja ha ekonomiskt om jag inte är skuldfri. Det hela ger mig också lite mål att arbeta mot något. Något jag tyvärr saknat.
Har stort sätt varit skuldsatt sedan jag vart runt 16 år gammal då jag med min moders medsökande tog en delbetalning på en xbox. Och sedan dess har det varit olika former av delbetalningar på teknikprylar och telefon abonnemang genom åren. Faktiskt så illa som att nu om 2 månader är första gången sedan jag vart 16 som jag faktiskt inte har ett bundet abonnemang med förhöjd avgift på telefonen. Men skönt är det.
Skulderna i dagsläget är då Bostad, Csn och nu senast motorcykel. Totalt runt ca 880000kr i skulder. Dock vart kontant insatserna på både bostad och motorcykel så pass stora att det går jämt upp i fall man skulle sälja även om man räknar in värde minskning och mäklar kostnader.
Anledningarna att det ser ut som det gör med skulderna är ganska logiska och relativt självklara. CSN inte mycket att göra här särskilt inte om man inte studerar på sin födelse ort och kan nyttja att bo hemma. Jag flyttade 110 mil för studier så bo hemma vart inget alternativ. Bostaden blev lite som det blev. I samband med att jag flyttade till hemorten igen gick min mor bort i cancer. Har skrivit om det tidigare här i bloggen. Jag kände mig själv och ensam. Hade inget "hem" längre då jag alltid bott hos modern min tills jag flyttade för studier. Att hitta ett eget hem, en central fast punkt i mitt liv blev väldigt viktig för mig. Att hitta ett första hands kontrakt i stan eller runt omkring utan års väntetid såg som en omöjlighet. Så jag tog delar av mitt arv/försäkringspengar och köpte mig en lägenhet då det räckte till kontakt insatsen. Dock fast med resterande skuld nu.
Och sist men inte minst motorcykeln. Motiverade köpet att jag inte riktigt gjort något stort för mig själv något som bara handla om mig själv på många många år. Vart på väg med MC innan jag flyttade för studier men blev inget av det då. Så nu vart jag här. Lyckats spara ihop en hel del och valde mellan att betala av topplånet eller skaffa mig motorcykeln. Det blev det sistnämnda. Kanske ångrar det lite såhär i efterhand men ändå inte. Lite mer skulder och fasta utgifter men inget som jag inte räknat med. Dessutom är MC lånet på 2 år och räntefritt. Allt som tillkommer är en månads avgift på 41kr. Vilket inte är så farligt i stora hela.

Så där har vi min situation i dagsläget inget konstigt eller udda. Inga problem. Bara lite onödigt slösande kanske medan man hade skulder. Dom flesta i dagens läge har ju både bostadslån och csn och anser knappt att man skall amortera på det. Men där har vi mitt mål. Att amortera och betala bort allt detta så länge jag har ekonomin för det. Dock även om jag kommer amortera relativt hårt, 116000kr på 17 månader till en början, så negligerar jag varken pensions sparande eller buffert. För jag har lyxen att faktiskt låta bli. Men kommer gå in mer på själva planen i nästa inlägg.

Kvällens fråga blir dock. Vilka bloggar läser du rörande ekonomi och varför?
Har precis börjat men hittills så har http://moneyfighting.bloggplatsen.se och hennes kamp varit stark influens och många timmars läsning. Har du tid över så kan jag rekommendera att läsa den bloggen. Viljestarkt är allt jag kan säga.

-Blakhouse

PS
Med omstarten häromdagen så uppdaterade jag även layouten som jag inte har gjort sedan jag skapade bloggen för massa år sådan. Lite skönt lite nytt och nya tag!

No comments: