Tuesday, March 21, 2023

Att vara överviktig

Att vara fet, grovt övervikt(medicinskt dödligt överviktig fetma grad 3) och för exemplets skull över 120kg poserar en hel del problem på samhällsplan. Allt från "jag hoppas inte detta evenemang har dom billiga klaffstolarna" till "jag hoppas jag inte stör grannen på bussen" Handlar om att massagebänkar kontorsstolar inte alltid fungerar bra. Handlar om bilar som och bilmodeller som kanske blir problematiska med ratt position och mage eller bälte. Eller om bältet på flygplanet räcker. Men mycket som har med sitta ligga stå luta sig mot allt kräver en extra tankegång. Finns även en hel del aktiviteter fritids grejer som begränsas kraftigt i vad du kan tänkas göra. Eller picknicken med vännerna när man kanske inte orkar sitta upp utan stöd. Eller som för mig inte kunna knäppa snowboarden själv på senast turen. Pinsamt skamligt men med fina vänner fick jag åka snowboard till trots även om jag byta till skidor halvvägs endå av just den anledningen. Allt ovan är bara det fysiska. Och det är kanske svårt att vara social och trevlig på mötet när stolen skär in i höften på en. Och detta är en del, Lägg på medicinsk hälsa, interpersonella interaktioner, förutfattade meningar om överviktiga, fysiska problem, ork och skam, romantik, kläder också vidare. Så ja även om även om jag tex anser jag är awsome 😛 så år det klart att det är mycket energi som går åt en sådan del av livet. Saker som får en tveka, välja bort överväga fundera, saker som triggar beteenden som gjort att man är där man är. Och lägger man på tankar och filosofier som tillexempel beslutströtthet. Och då kommer man till biten om att ja först skall man gå igenom dag för dag sen skall man hitta ork och utrymme för ett bearbeta sina problem och jobba på att förändra situationen. utöver det vardagliga med jobba städa hygien och fritid. Och då kanske fritiden eller jobbet främst är saker som gör att man har någon grund alls och prioriterar det över att jobba på problemen. Givet gäller inte allt alla. och 190 lång och 170kg muskler skiljer sig från 150 lång och 150 kg. Har jag ett tips för om någon någonsin villl eller tänker bli extremt överviktig så är det styrketräna. Det ger dig åtminstone en chans att kunna gå milen eller dansa ett par timmar. Been there done that. Och med detta hoppas jag bara att jag delat med mig av någon ny tanke eller insikt ni aldrig tänkt förut. Och är öppen för alla frågor om någon undrar något. Och är inte ute efter att tala för alla övervikta heller detta är främst mitt perspektiv min upplevelse och anekdotiska erfarenhet. Har min beskärda del av trasiga sängar, soffor stolar golv bänkar vänner i bagaget! Väl mött ❤ ps anledningen till 120kg är att mycket av samhället stöd slutar vid 120kg. allt från mountainbikes till träningscyklar och stolar. Nästan alla roliga elscootrar och hoverboards och grejer slutar vid 100. Eller gocarts eller studentoveroller ocksåviidare. Eller hissar för den delen. Finns mycket man inte tänker på för att man inte behöver tänka på det. Finns exceptions ja men ofta dyrare eller specialbeställningar ocksåvidare. Någon sugen på följa min tränings / viktresa så postar jag på @fantasticbeastdancer på insta

No comments: