Monday, January 1, 2018

Summering 2017

Så står man här igen nytt år på väg ett år som bara flög förbi. Samtidigt är det jäkligt skoj att sitta här. Fundera igenom vad som faktiskt hänt under året och ge sig själv en klapp på axlen att man gått igenom ett år till med vad allt det innebär!

Så vad har hänt?
Året kickade off rejält med fest och galej på Clarion Hotell sthlm och evenemanget snowball 2016, en vecka med lektioner danser nya bekantskaper och massa nöjje. En otroligt dyr upplevelse då jag betalade fullpris för hotellrum. Men fick bo otroligt fint och dela rum med en otroligt trevlig och skön människa från Israel.

Under 2016 slut blev jag invald i cats corners styrelse. Och under året 2017 har arbetet med detta fortsatt. Mitt huvudansvar blev sköta it. Men även hjälpt till här och där med allt annat som behövs göras. Under andra halvåret plocka jag upp ansvaret för Train Hop. Även om detta inte är direkt relaterad till cats corner och styrelsearbetet så är det något som sköts ideellt för att skapa tillfälle för swing i malmö att fortsätta växa.  Lustigt nog startat av samma person som drog in mig i lindyn! I am walking his tracks =P

Mina aktiviteter fortsätter går fortfarande ganska hårt ut för att utveckla mig själv min kreativa sida och fysik. Men även att träffa nya människor och fortsätta utvecklas. Nyårsutmaningen förra året var stepp. Skrona köptes i sthlm under snowball och anmälde mig till kurs innan jag landade i skåne igen. Och på det spåret bar det. Blev två terminer på nybörjar stepp och nu till 2018 går jag upp till nybörjar-medel. Skall blir skoj! Men det vart inte det enda. Lyckades gå flera termins kurser lindy och en termin shag. Och en del workshop som solo jazz, flying show, balboa beginners ( två ggr faktiskt =P )
Blev givetvis en hel del tasters och provade även på en dags kurs i zouk med! =)  Blev inte direkt några stora lindy läger. Blev faktiskt bara malmö spring jump som både organisatör och deltagare. Samt herräng. mer om det längre ner.

En annan stor nyhet detta året var ju köp av motorcykel. Som presentation tidigare i bloggen så vart det en liten kärlekshistoria. Blev ju både dyrare och större än jag tänkt mig från början men gud vad fin hoj det är. Stabil men mycket tryck i  den. 2018 måste jag försöka få till någon weekend trip på hoj. Hade varit riktigt najs! När man kom hem från filipinerna och sätt alla andra köra mc hela tiden så var en av dom första grejerna jag gjorde just att köra själv! trots december och nära 0 grader. Men ställer aldrig av hojjen här nere sällan snö nog och torra vägar så går det köra ändå. Jag är ganska sugen på Skaffa en liten typ 125 eller något att puttra omkring i stan med. Men dyrt och onödigt. Och vill inte göra mig av med min mörka skönhet <3 br="" nbsp="">

Möten. Detta år har nog varit något av mötenas år. Så många nya bekantskaper, så många människor som satt sina spår i min värld. Många av dessa möten har lett till nya möten äventyra crazy och cozy kvällar riktigt härliga människor. Möten som lätt till att jag hostat folk och hostats av folk. Möten som lätt till fler promenader i the promenade projektet. Som lätt till nyårsfirande, julfriande halloween och kräftskiva. Otrolig tacksam för dessa möten och hoppas det blir många fler.

Jobbet och karriären har ju också varit på uppsving. Första hela året som konsult. Vilket började lite skakigt på ett företag. Men efter några om och men så tog jag mig vidare till nästa företag. Där jag dessutom nu blivit förlängd. Under året har jag även hunnit med en kompetenshelg på ystad saltsjöbaden med föreläsaren och programmeraren Kevin Hennely. Vi diskutera kodkvalitet och vad som egentligen är legacy code. Den årliga kickoffen bar av till Bratislava där jag dessutom deltog som talar för ett "speaker jam". Ett speaker jam är typ som talare presenterar man en topic. Och man har en panel med personer som deltar. Publiken får svara eller tala för eller mot ämnet men måste då ersätta en annan person i panelen. Mitt ämne var "arbetslöshet pga automation". Och Lite idéer på min egen bild av en utopi. Blev en intressant diskussion och slutade med att jag och en kollega diskutera dessa ämnena kvällen genom!



Årets stora event var dock dykningen. Fick en möjlighet att hänga med vänner till Filippinerna för dykning i 10 dagar. Allt organiserat. Köpte flygbiljetterna i januari och sen hände inte så mycket mer. Hade nästan glömt allt till när november landade och det blev dags att flyga. Det vart segt att inte direkt ha någon semester sådär förrns ganska sent. Mot slutet blev det nästan outhärdligt men väntan vart värt det! Underbar resa vila för själen. dagarna följde solens uppgång och fall. Mycket sömn mycket dyk Totalt 30. Fick se hajar moräner, rockor, scorpionfiskar stenfiskar, mandarinfiskar och hundratals andra djur och växter. Höjdpunkten för mig själv var nog att simma med stora havssköldpaddor och alla havsormarna samt förstås mantis kräftorna. Dom är coola. tanken är att göra en kortare film som sammanfattning. Filmade mycket fotograferade inte så mycket. Men har en del att göra där innan det blir klart. Kanske till nästa nyår =P


Sist men inte minst så har vi Swing Jazzez numer Swing Jazzes!
Det blev ett någorlunda turbulent år. Avhopp och partnerbyte. Partner jakt och mer avhopp. Tog tid att få hop det igen Och tillslut blev det 2 uppträdande. Men trots detta har vi hart det riktigt skoj. Träningar och aktiviter, spa och middagar. Grymt härliga människor att hänga med. Och nu har vi åtminstone en hel show och flera rutiner att använda och pussla ihop. Alla har växt som dansare och vi blir bättre och bättre på att plocka upp nya rutiner och material. Gruppen har även växt från 6 till 10(9) deltagare. Just nu är vi på jakt igen efter en följare... För min egen del så tycker jag den partner jag jobbar med nu har blivit riktigt bra. Uppskattar drivet och att vi diskuterar igen som saker och faktiskt tar oss tid att träna på det vi behöver. Ser fram emot att jobba vidare detta året och se hur långt vi kan gå. Börjar ju 2018 med årets version av Flying Show rutine. 15 timmar kurs med aerials och bra tryck!
   En en av de större grejerna vi gjorde var ju planera in Herräng Comp and Show tillsammans. Nu blev det inte som tänkt från början men i slutändan var vi ändå 2 par som åkte upp och deltog i klassen. Och det vart tufft men ack så lärorikt och intressant. Vi fick lära oss rutin och aerials. Vi utmanades i att köra solo och i par inför grupp. Små korta uppträdande och i små grupper leka med rörelse till musik jam style. Vi jobbade på att kopiera varandra och att skapa berättande i dansen. kontakt med publiken och liknande. Och vi slog till och med ihop oss till en familjen flintstone till veckans tema för maskerad. Själv blev jag fred flintstone mer hade vi Wilma Barny och Pebbles med oss. Byggde även flinta bilen och burnade runt på "dansbanan" på folkets hus med våran bil!



Året avslutades lite fint med nyårsfest middag och dans på Happy Feet Studio i köpenhamn. Vi var ett 10 tal dansare från malmö som åkte över och firade nyår där. Fick även ta del av en dansk student tradition med att dansa kadrillj en form av squredance. Väldigt fluffigt men roligt. Blev en okej och mysig natt helt enklet.

Som ni kanske märker så har fokus inte alls varit på varken ekonomi eller vikt detta året som varit på gott och ont. Det viktiga har varit att leva. Så sparandet har gått lite minus mycket pga motorcykelköpet. Men började återhämta sig under året. Vikten har ökat tyvärr. Mycket för jag hade en period av depp och verkligen släppet efter på alla fronter men det är nya tag där. Slutklämmen på detta året har verkligen gett mig ork energi stryka! Och nu är det stora målet att satsa på komma i bästa möjliga form till herräng i år igen!  Och när det kommer till sidan av mig som törstar efter kärlek närhet och åter dela livet med någon så står det ganska still. Mött och  möter mycket människor men tycker det är svårt. Svårt att både släppa in och att visa intresse på rätt nivå. Och de crushes jag har haft under året har varit bortom möjlighet och ro. Men samtidigt på något sätt fint att man kan bli lite kär. Det är trots allt en mysig känsla även om man kanske inte delar den!


Men allt som allt. Otroligt glad över att vara den jag är. Att jag går min väg och alla de möjligheter mitt jobb ekonomi och driv ger mig. Över alla de fantastiska människor jag träffar leder mig till.

Over and out för denna gång!

No comments: