Friday, March 1, 2019

28 dagar senare

“Vet du vad? jag tycker du skall bli vegan för resten av året”
“Aldrig i livet hade dött!”
“Men Februari då?”
“Hmm okej”
En omskriven dialog från 31 januari mellan mig och en vän.

Februari, en månad av våndande och helvete, En månad av experiment och ett groteskt förvrängt ansikte. En månad av kärlek och support, En månad av misslyckande.
Ja det är min sponta känsla för februari men jag lämnar februari bakom mig starkare än någonsin.

Lärdommar:
Att vara vegan är sjukt svårt som oinsatt. Man måste verkligen kolla alla etiketter för innehåll och det är så lätt att missa något litet ämne som inte är veganskt Samma att när man är ute socialt så förstår jag verkligen varför många är lite mer flexibla. Tex att inte betala 200kr för en sallad när du får en fin oxfile för 250kr. It aint worth it. Men marknaden ter sig mot veggies så blir nog lättare och lättare.

Förväntningar:
Som alltid höga förväntningar på mig själv. Här skulle bli mästerkock i köket och jag skulle experimentera såå mycket. Och första veckan gick bra. Vad dock hemma sjuk vilket gav tid och möjlighet för reflektion, förberedelser och liksom se till att man hade en plan. Realiteten med hobbies, jobb och sena kvällar är inte där. Och månaden vart ganska torftig. Blev mer soya och fejk kött produkter än jag tänkt. Just för det var lätt. Blev massa potatis för det är lätt något jag kan.

Den starka sociala pressen:
Jag blev både förvånad och inte förvånad över hur många som har starka åsikter kring det hära med veganismen. Och det är förståeligt. Vi hör propaganda på alla möjliga håll idag. Särskilt nu med klimatet. Det som gjorde mig lite vissen är ju att elitismen inom veganism är stor. En “jag är bättre vegan än dig” attityd är ganska stark.

Utmaningarna:
Så själva utmaningen då, Förvånansvärt bra. Men med pavlo i bakhuvudet så var det många gånger man blev helt salig och började dregla i matbutik eller ute på stan. Men det var svårt att vara vegan. så lätt det bjöds på någon kaka eller blev en varm kopp choklad på jobbet innan man insåg att shit det är ju mjölk eller smör eller andra animalier i detta. Men känner mig starkare. Fått hjälp av fina vänner som bjudit mig på mat. Har ätit vad som serveras på tallriken. Och i slutändan handla utmaningen så mycket mer om att prova saker och undvika kött än att vara vegan i alla fall för mig. Lite osäker på min vän som utmanade mig tänker på samma sätt. Men kan lungt säga att jag har en bättre ställning nu än förut. Och kan nästan tänka mig att vissa saker kommer jag fortsätta med. Men INTE jordnötssmör =P man kan bara äta så mycket av denna produkt =P. Men ur det konkreta perspektivet att vara vegan så har jag misslyckats. Ur mitt perspektiv en vinst för livet!


Så nu avslutar vi februari och kickar off Mars med surfshack och mer kärlek! Konferens och allt annat skoj som skall hända.



No comments: