Sunday, January 6, 2019

Summering 2018

Kan ju helt klart säga att man blir inte yngre av att tiden går. Möjligen i sinnet! Men möjligheterna blir samtidigt större ju mer resurser man samlat ihop sig och nya människor man möter!


Ekonomi:
Någorlunda ansträngd men inte i den omfattningen jag tänkte mig att det skulle bli. 2018 bytte jag jobb och lämnade mitt dåvarande jobb för nytt efter en del uppvaktning. Alltid trevligt när någon anstränger sig för en! Dock som tradition bjuder planerade jag 1-2 månader arbetsfritt mellan jobben. Och 2 månader skulle bli en stretch rent ekonomiskt. Men det löste sig smidigare än jag trodde. Och började mitt uppdrag 2 veckor tidigare än tänkt samt att fick ut min pott från förgående jobb så klarade året utan direkt större förlust. Vilket var trevlig dock hade ju även en stor bonus varit skön med men ledigheten är guld värt.
  En annan stor sak detta året var att jag la om mina lån så att mitt privatlån gick in i bolånet. Och då bara kreditkorten att betala av för 2019 för att endast ha studielån och kreditkort kvar! Detta är en stor grej för mig!
  Ytterligare än förbättring för ekonomin jag gjorde var att sälja motorcyklen min bebis jag postade om förra våren. Underbar hoj att köra och inte superdyr hoj att äga men beslutet kom ifrån att jag körde inte i närheten av den mängd kapital den band upp. Kosta trots allt 100 000kr och fick sålt den för 84000. Skönt att få ordning på det trist att inte ha hoj. Kommer troligen köpa ny hoj igen men siktar på något som jag kan äga utan lån kanske runt 20-30kkr.


Romantik:
 Hade en underbar men relativt kort romans med en kvinna från kiev. Många utmaningar med ett sådant förhållande. Men uppskattade den tiden vi spenderade tillsammans och de äventyr vi delade. Och de lärdommar jag tar med mig från denna erfarenhet. Fick besöka kiev, började lära mig både ryska och ukrainska samt lyckades reta upp stora nallebjörnar på stan. Långa strandpromenader och fick visa upp vårat fina skåne.


Dyk:
Blev ett relativt svagt dykår i år. Kombination av dåligt väder och andra planer som hade högre prioritering. Så blev bara ett par dyk under sommaren för dyka med en vän som precis tagit cert  samt deltog i Ocean day. VIlket är ett sammarbete med malmö kommun där vi städade upp haven runt malmö. BLev trots allt ett ton skräp från havets botton vi plockade upp! MEN det blev en bra avrunding på året. Med en fantastisk resa till Bali och Komodo Natur reservat. Boende på båt en vecka och dök från ahmed bali andra veckan. Besökte även Komodo national park och tittade på vilda komodo dragons! helt underbart!


Dans:
Blev ett relativt svagt dansår med. Har varit mer focus på stepp och mindre annat. Orken har varit bristande och jag har gått upp i vikt igen. Men året både började och slutade med Nyårsfirande på Happy Feet Studio. Lagom skönt firande. Inte för stort inte för litet! Lagom blandning och man får lära sig les lancier!
Blev dock ett par camps. Dels självklart blev det Malmö Spring Jump mycket för jag var aktiv i Cats Corner som driver eventet, Fick även med mig min steppklass att göra en uppvisning under eventet. Annars blev det en vecka Stepp på HERRÄNG samt en vecka lindyhop på HERRÄNG. Hösten avslutades med en weekend av stepp i göteborg och Lindyhop på karlskrona Decenber Swing vilket väkte danslusten ganska rejält igen.
HERRÄNG i sig var spännande första gången jag var på plats i två veckor på rad. Första veckan fick jag dock uppleva ett ganska rejält bråk mellan två localbor vilket resulterade både i slagsmål och blod. Det andra crazy var en total störtflod av regn och hagel mitt under sommaren som förövrigt vart förbaskad varm. danslusten var noll utöver klasser och lektioner.
Anda mixade dans framgångar var att jag lyckades äntligen få en barndoms vän börja dansa. Har även engagerat mig mycket i cats corners styrelse arbete varav dansdagarna i lomma var en av de större grejerna jag ansvarade för. Något jag även i fortsättningen kommer ansvara för.


Personlig utveckling:
Dom senaste åren har denna punkten blivit mycket större för mig. Finns mycket man kan göra för att förbättra sin tur. Tänker mest i termer som att man skapar sin egen lycka och att genom vara förberädd så ser man tydligare när möjligheter uppenbarar sig. Har träffat en underbar vän på denna fronten som jag delar mycket av detta med och vi triggar varandra till fortsatt utveckling! Dock än min vän långt längre fram än mig i detta. Så tenderar att hen föreslår mer events än vad jag kommer med. Några av dessa eventsen var Out of comforzone som var ett amerikansk inspirerat ( tänk tony robbins ) event med flera talare och aktivitet för att utaman sig själv och sina gränser. Men även Coach Companion som hade en prova på utbildnig med ett par timmar med Coach handledning.
En av de stora grejerna inom detta är att jag tagit mitt concept med kommunikation och börjat skriva material för utbildning och en faktiskt bok. Får se hur detta går.


Jobb:
Har under året växlat jobb. Och för att följa temat med stort sätt alla mina jobbyten var det på rekomenndation och ett visst uppvaktande. Vilket känns väldigt härligt och ibland lite överväldigande. Impostersyndromet är sällan långt borta. Båda nya och gamla jobbet har erbjudit resor, aktiviteter utvecklingskvällar och annat för att förbättra oss som utvecklare och konsulter. Men några av årets highlights har varit JFocus Sthlm, Spakväll med abba, bowling. Men den absolut största var Public Speaking med David J Philps en weekend på hans herrgård. Fantastisk utbildare, fantastisk utbildning. Och en av dom effektivaste utbildningar jag gått som förbättrar livet rent allmänt. Oavsätt vad man har för yrke eller vad man gör skulle jag rekomendera någon att gå denna utbildning!


Random:
Besökte Icebar med en vän och kollega i samband med en konference i sthlm!
Började lära mig premier pro film och editering.
Har börat lite random med att bygga miniatyrer i plastlera och bränna. Allt från smycken till fåglar och små statyer.
Första året på länge hade vi vit julafton trots medias protester!
Upptäckte denna fantastiska pryl om kallas wakeup light. Som med ljud och ljus verkligen vaggar in en i att vakna i stället för tidigare års skränande från mobiltelefonen! Helt underbart mjukt att vakna.


Böcker:
  • Dungeon Calmiety series 1-3
  • We are Bob 1-3
  • Sufficiantly Advanced Magic 1-2

Film:
  • Annihalation
  • MazeRunner 1-3
  • Pitch Perfect 3
  • 50 Shades 1-3 ( Och överlevde )
  • Grindelvalds Brott
  • Aquaman
  • Downsizeing
  • The Vow ( rekommandation )
  • If Only ( rekommendation )
  • I kill giants
  • Whiplash

No comments: