Thursday, October 3, 2013

Månads avslut!

Följer alla andra bloggare och skriver min egen version av ett månads avslut.
Jag går mot målet att bli skuldfri. Och efter att äntligen ha nått version 1.0 av mina Excel ark kan jag börja få ut lite rolig information som jag trackar och Bland annat hur stor del av min totala inkomst som går till amorteringar och räntor och motsvarande andel av den totala utgiften det är. Givetvis skall dessa värdena gå mot noll men det är lite intressant att följa och se. Blev faktiskt rätt chockad första gången jag fick ut det och såg att nära 60% av mina totala utgifter tillhörde denna kategori.

Nu har jag lyxen här i livet att jag ligger väldigt bra till rent personal ekonomiskt. Då endast mätt med min egen personliga historia som ref. Varken orkar eller vill jämföra mig med andra då man till 99% troligen har helt andra mål i livet än dem.

Vad säger mina siffror denna månaden då?
Av inkomst58,55%
Av utgift73.07%
Skuldsättning-0.33%
Tillgångar+3.53%

Sen kan man fråga sig har denna månadens värden någon betydelse? Då denna månaden vart väldigt avvikande. Dels för siffrorna baserar sig på ett gammalt Excel ark. Dels hade en extra inkomst denna månaden i form av en rekryterings bonus. Dels hade en extra utgift att återbetala ett slarvigt hanterat kreditkort vars kostnad faktiskt inte är rapporterad som skuldsättning i det äldre Excel arket. 
Men siffror är alltid kul så varför inte! =)  

Sen kan man ju fråga sig. Aktier och fonder som rör sig upp och ner varje dag i bland med tusentals kronor så när skall man fånga dem? Kommer jämt på mig med att uppdatera deras värden igen efter några dagar i fall det är bättre hehe. 
Men i version 1.0 av dokumentet finns aktier och fonder med på ett bättre sätt. Så skall väl börja räkna med förändringar där med som ökningar i tillgångar!


Men det vart allt för denna gång. Over and out

-Blakhouse

No comments: