Sunday, October 6, 2013

Lek pengar

När jag diskuterat mitt valda upplägg med folk för hur jag skall fördela mina pengar efter alla räkningarna är betalda så har jag fått lite olika kommenterar på just lekpengara. Kommentarer som "varför så lite" eller tvärtom, varför så mycket och liknande kommentarer. 

Största anledningen till att ha det är för att ge sig själv lite utrymme för att "leva" eller göra vad jag vill. Hade en period jag försökte vara hårdare men slutade med att jag mådde dåligt och fick dåligt samvete om vartannat. Trots jag kallar det lekpengar brukar det oftast gå till ganska normala saker. Typ ute luncher, Kanske någon dvd film/ serie  och är där pengar över i slutet av månaden åker de in på sparkontot. 

Tanken ifrån början vart ju att dessa pengar skulle täcka konsumtion av större grejer med. Men började fundera på hur jag skulle spara dessa pengar men insåg att bättre hålla det simpelt. Konsumtion av större grejer sker främst på kreditkortet. Full betalning månaden efter för att nyttja poäng systemet hos kreditkortet. totalt sätt brukar jag få loss ett 10 tal biobiljetter varje år för dom 200kr kreditkortet kostar i avgift.  Vilket ger då en kostnad på ungefär 40kr per bio film helt okej tycker jag. 

Finns ju egentligen inget som begränsar mig för hur jag använder dessa pengar men det är skönt att veta att man har lite 'skuldfria' pengar. 

Dock verkar jag få strama åt lite på dem för resten av året. Vet inte hur det skall gå med tanke på jul och nyår som kommer nu. Brukar vara rätt så dyr period. Men har även ett kreditkort kvar att betala som också ligger runt 10 000kr som skall bort innan nyår. Så tuffa dagar kommer.  

-Blakhouse



No comments: