Monday, October 1, 2012

Månads slut och bankstrul

Då vart september klappad och klar. Sista dragningarna drogs idag vilket är bostadslånens räntor. Slutsatsen en bra månad, fick mer över än vad jag räknat med. Men det hela beror ju lite på hur man räknar. Saker som bensin och sådant som jag budgeterar har jag ju ännu inte konsumerat. Trots allt 24 dagar tills nästa lön.

Tiden verkligen springer iväg. Känns som det vart nyligen jag började budgetera för hela året och nu är det bara 3 månader kvar av året. Men spännande nog så håller mina kalkyler och har gjort hela året. några få kronor hit och dit. Det intressantaste i det hela är faktiskt att se hur ekonomin är för delad Hut stor del av den totala inkomsten som tex går till boende och eller nöjen eller transport. Detta året tror jag min totala boende kostnad exklusive el, TV och andra sådana saker låg på 73000kr. Kan bli bättre mycket bättre så det är ett av målen sänka boende kostnaden.

Bankstrul vart det ja. Jo så hade lite förhandlingar med en bank för ett tag sedan. Och idag beslutade jag mig för att ta nästa steg. Sist lät allt bra och positivt idag. Så vart det tvär nej. Dom kunde inte tänka sig ta över mina banklån det gick sig inte. Och så är man tillbaka på den sjuka regeln att när man som sambo så görs beräkningen på dels 7% i ränta. Visst okej det kan jag gå med på. Men det andra kravet är sjukt. Man skall ha 14000kr ÖVER i månaden dvs efter avgift + alla lån är betalade för att man skall få lånet. Är det bara jag eller är det inte lite mycket? Man räknar i dagsläget med att boendet äter upp ungefär 1/3 av lönen. Om man då skall ha 14000 över så innebär det att en minimum inkomst efterskatt borde ligga runt 21000kr. Fast kanske bara jag som kommer ifrån en låginkomst familj som tycker det är mycket men det är mycket ur mitt perspektiv. Och då räknar man inte med eventuella studielån eller billån i dom 21000 heller. Nä tack ve och väl jag förstår mig på att en bank måste ha marginaler. Visst men det där är lite att ta i så man spricker!.

Aja behövde ventilera lite frustration.

-Blakhouse

No comments: