Wednesday, September 26, 2012

Mål

Denna månaden uppnår jag 1 mål och en intressant gräns.Målet som uppnås är att jag nu har mindre än 800 000kr i skuld, yay. Det andra målet eller snarare gränsen jag passerar är mitt netto förmögenhet blir större än -10 000kr (ja där är ett minus). Det vill säga värdet på allt jag äger inklusive sparande fonder och grejer minus mina skulder. Första målet är ju 0kr egentligen men det är ändå en positiv trend. I mina beräkningar som troligen inte är exakta räknar jag även med värdeminskning på tex mc'n dels en summa ifrån inköpet dels en summa varje månad. Men går allt som det skall blir min netto förmögenhet +-0kr i december. Vilket är ett trevligt steg på vägen.

Annars har jag två stora grejer på gång. Det ena är byta bank till en bank som tillåter 85% bottenlån. Detta skulle "spara mig" alternativt öka min amorteringstakt med nära 800kr månaden. Inte jättemycket men bättre än dagsläget mindre och bättre ränta.Men det är ganska läskigt det där med att byta bank och allt vad det innebär. Omdirigering av autogiron och allt sådant fast kanske banken sköter åt en? vet inte riktigt.

Den andra stora grejen är att jag tittar på att flytta till hus!! Den största penga boven som finns Men får se vart den vägen leder en. Kanske får börja med att flytta till hyres först sen annan flytt. Men det är tyvärr inte säljarnas marknad som det är. Och det är grymt dyrt att hyra in mäklare. allt från 5kkr-50kkr. Men längtar efter ett liv lite mer frihet när det kommer till boendet och garage och utrymme för hobbies. Inte en trång två rums lägenhet där man springer på varandra hela tiden.

Rolig sidonotering. Denna månaden inkasserade jag ~5kr från räntan på mitt sparkonto som betalar ut ränta varje månad!! Skall bli skoj att se det stiga allt eftersom eftersom jag sätter en en liten summa extra på det kontot varje månad samt ränta på ränta effekten. 2.25% ränta. Inte jättebra men inte jättedåligt heller för ett konto med fri rörlighet på pengarna. Tycker räntebeloppet är för liten för låsa upp pengarna.

-Blakhouse

No comments: