Tuesday, August 28, 2012

Väntan!

Ogillar dessa dagarna ganska mycket faktiskt rent ut sagt jobbiga. Dagarna mellan lönen droppar in på kontot och dagen då alla autogiros är gjorda. Man sitter och väntar på att allt skall bli klart så man kan se hur mycket som blir kvar. Även om jag har siffror och statistik på vad jag borde ha kvar så känns det skönt när det är klart. Först då brukar jag kunna dra ett sträck för månaden.

Så runt den första denna gången troligen den 3dje pga det är först bankdagen nästa månad. Kommer denna omgången räkningar vara klara. Så får vänta några dagar till med att uppdatera mina dokument med korrekta summor. Räknade lite på det snabbt och såg bland annat att mina aktier förlorat ca 300kr i värde på en vecka. En av mina fonder gått back samt att min fördelning av lånbaserade kostnader vs vanliga kostnader är ungefär 50/50% av den totala utgiften samt att amortering vs ränta ligger på ungefär 60/40%. En av de mer intressanta punkterna är att denna månaden vart sista månaden med förhöjd avgift på mitt mobil abonnemang, vilket är skönt 200kr mer över i månaden. =)

Men men denna månaden har jag varit stygg. Jag och sambon har införskaffat en ny tv. Kanske lite onödigt men ett trevligt köp vi båda är nöjda med. Inga avbetalningar utan ett kontant köp. Detta känns otroligt skönt då jag i alla andra år hade tagit ett sådant inköp på delbetalning snarare än att avstå. Även lyckats sälja våran gamla tv till ett ok pris vilket kör att det nya inköpet inte alls känns så farligt längre.

Har börjat rota igenom lådor och saker för att se vad man kan sälja av. Saker man knappt använder eller behöver. Vilket fick mig tänka lite kring det här med begagnat. Har märkt en allmän förändring på folk där. Förr lånade man gärna filmer och eller grejer av varandra. Nu förtiden känns det nästan som att i stället för låna ut något "säljer man" gärna in sina egna inköp hos andra. Berättar var och varför man köpte något och till vilket pris och ett lån kommer inte på tal. Skrämmande.

Bah som vanligt insidan av min skalle är i ett tumult och kan inte skriva vettiga poster.

-Blakhouse

No comments: